15 februari 2021

Koffie met een tablet

Helmond,   12 februari 

 

Koffie met een tablet op tv als alternatief in corona-tijd

Een digitale ervaring rijker met Koffie met een tablet  

 

Om goed mee te kunnen in onze (digitale) samenleving, heb je tegenwoordig een smartphone, computer of tablet nodig. En… kennis over hoe dit werkt. Door de corona-crisis is het duidelijk geworden dat deze digitale mogelijkheden handig en soms zelfs noodzakelijk zijn. Er wordt verwacht dat mensen informatie opzoeken op een website, weten hoe hun DigiD werkt en dat zij videobellen met kinderen of met de huisarts. Dat wordt steeds vaker gevraagd. In 2020 is er een mooie samenwerking ontstaan tussen de KBO Kring Helmond, de gemeente Helmond, de Bibliotheek Helmond Peel en afdeling Zorg&Welzijn van het ROC Ter AA.

 

Mogelijk heb je er al van gehoord. Samen bedachten zij speciaal voor oudere inwoners het project ‘Koffie met een tablet, een digitale ervaring rijker’, waarbij leden en niet-leden laagdrempelig wat meer te weten kunnen komen over digitale mogelijkheden.  Zowel voor mensen die een smartphone of tablet hebben als voor mensen die hier niet over beschikken, maar wel willen zien hoe het werkt. Dat kan dus ook!

 

‘Koffie met een tablet’ is van oorsprong bedoeld als een serie bijeenkomsten waarbij 55-plussers iedere maand kennismaken met een nieuw digitaal thema. In gezelschap en met een kop koffie, zoals gebruikelijk is bij de KBO-bijeenkomsten. Wethouder Dortmans: “We vinden het belangrijk dat iedereen in onze gemeente mee kan doen in de digitale wereld. De coronacrisis laat zien hoe belangrijk dat is. Dat is nog niet voor iedereen zo gemakkelijk. Met het project ‘Koffie met een Tablet’ kunnen Helmonders kennis maken met wat de digitale wereld hen te bieden heeft”. Helaas is deze ontmoeting door de maatregelen nu niet mogelijk.  Hennie de Gooijer, voorzitter van de KBO Kring vertelt: “Bij alle afdelingen komen vragen van leden over hun mobiele telefoon of hun tablet. Sommige mensen denken dat het hen niets oplevert, anderen hebben er wel één maar durven ‘m bijna niet te gebruiken. We laten mensen hiermee meer kennis op doen en zo kunnen ze het zelf uitproberen.”

 

 

Filmpjes als alternatief in corona-tijd

Omdat het juist nu belangrijk is om de drempel te verlagen om meer te kunnen doen met digitale mogelijkheden en middelen, is een goed alternatief bedacht. Er start een reeks uitzendingen op de lokale televisie onder de naam Koffie met een tablet. In de week van 22 februari start een uitzending op de lokale tv-zender Dit is Helmond, waarin duidelijk wordt hoe je de persoon die je belt ook kunt zien.
Stapsgewijs legt Sonja, een medewerkster van de Bibliotheek uit hoe je thuis kunt videobellen met je eigen tablet of smartphone. Je ziet en hoort dan de persoon die je belt. Dat is fijn nu je minder mensen kunt ontmoeten. Later volgen ook uitzendingen met uitleg over wat een account is en hoe je online boodschappen kunt bestellen. Ten slotte wordt er ook uitleg gegeven over het versturen van foto’s via de telefoon of tablet.


Naslagwerk 

Van het eerste onderwerp dat aan bod komt – ‘Beeldbellen via WhatsApp’ – is ook een digitale kaart gemaakt door studenten van het ROC Ter AA. Dat is een soort naslagwerk met afbeeldingen. Leden van de KBO hebben deze kaart al ontvangen. Deze kaart is ook op te halen bij de Bibliotheek en staat op de website van de KBO Kring Helmond.

Fysieke bijeenkomsten als het weer kan

Fysieke bijeenkomsten kunnen nog niet, maar wat in het vat zit, verzuurt niet. Zodra het weer kan, gaat Koffie met een tablet weer van start op vier locaties, met nieuwe onderwerpen. Uiteraard met koffie! Een medewerker van de Bibliotheek of iemand anders legt alles eenvoudig uit en de informatie wordt op een groot scherm getoond.  Ook kunnen leerlingen van het ROC Ter AA de aanwezigen helpen met hun smartphone of tablet. Er zijn al enkele proefbijeenkomsten geweest en de deelnemers waren enthousiast.

 

Zelf nu al digitale vragen?

Iedereen kan met digitale vragen bellen naar het digitale spreekuur bij de Bibliotheek, op werkdagen van 10.00-13.00 uur (0492 52 22 20).

Er is ook een landelijke Digi-Hulplijn, waar op werkdagen van 09.00-17.00 uur digitale vragen beantwoord kunnen worden (0800 1508).